Banden/gripmiddel

Banden

voorbandenachterbanden

De banden zijn één van de weinige delen die echt verslijten. Ze zijn gemaakt van foam. De hardheid van een band regelt ook de hoeveelheid grip. Hardere banden hebben normaal gesproken minder grip dan zachte. De hardheid van een band wordt uitgedrukt in "shore". Hoe hoger het getal, des te harder de band (zie tabel).

Voor de bepaling van de grip is niet alleen de hardheid van belang, maar ook het type rubber. Een grove onderscheiding is het verschil tussen "Japans" rubber en Amerikaans" rubber. Japans rubber kan tot 30% natuurrubber (latex) bevatten, Amerikaans rubber bevat meestal max. 10 a 15% Latex, en dat geeft een groot verschil. Een groter aandeel Latex geeft een grote slijtvastheid bij een goede grip, Us rubber slijt vaak harder, maar geeft een makkelijke wegligging.

Na ettelijke raceavonden is er zoveel foam van de banden afgesleten dat je ze moet vervangen door nieuwe.

 

MobGums tyre chart
Pink 30 shore allround tyre
Magenta
32 shore allround tyre
Orange 38 shore allround tyre
Gold 30 shore high traction carpet
Silver 35 shore high traction carpet
Brown 28 shore low traction carpet / fuzzy carpet / oily conditions
Black
32 shore low traction carpet / fuzzy carpet / oily conditions

 

Jaco tyre chart
Black 40 shore This is a low natural rubber compound. Special tire for insane traction carpet tracks. Does not get gummy like Purple. If you don't have insane traction you car will likely push with these.
Purple
40 shore This is a natural rubber compound. Popular front stock tire, carries good corner speed because it's firm. The foam this compound is made from gets more gummy late in a race. The more you run this compound the gummier and stickier it gets. A little more forgiving than some of the other fronts.
Lilac 37 shore This is a natural rubber compound. Great front tire for stock carpet or if dbl. pink is too much steering.
Double Pink 35 shore This is a natural rubber compound. This is the standard front tire for carpet in all classes. Its is used front and rear for 19T and Mod carpet and front and rear in all classes on asphalt.
Grey 35 shore This is a low natural rubber compound. It is just as hard as dbl. pink but it has FAR LESS traction. It is used to free up the rear of stock powered carpet cars for more efficiency and corner speed. This is the old standard rear carpet tire, most stock carpet racers use the softer yellow compound now for more forward grip.
Magenta 32 shore This is a natural rubber compound. Its softer than dbl pink so if you need more steering than dbl. pink use these up front. If you need more rear traction than dbl. pink use these in the rear.
Pink
30 shore This is a natural rubber compound. This tire is used in mod 1/12th on carpet and asphalt if the traction is low. If the traction is high it will lock in the rear of the car and make it push.
Yellow 30 shore This is a low natural rubber compound. It is the standard rear tire for Stock racing. It is used to free up the rear of stock powered carpet cars for more efficiency and corner speed.
White 25 shore This is a low natural rubber compound. It was the standard rear tire for 1/10th on road carpet racing. Its a little softer than yellow.

 

Gripmiddel

Corally TC2Trinity gripmiddel

De banden hebben van zichzelf al een hoop grip op het tapijt. Echter door de banden in te smeren met gripmiddel wordt de toplaag nog zachter, waardoor de hoeveelheid grip op de baan sterk vergroot kan worden. Door de juiste hoeveelheid gripmiddel aan te brengen regel je ook de hoeveelheid grip. Zo kun je ook teveel grip krijgen. Een auto met teveel grip is erg moeilijk te rijden, moeilijker zelfs dan met te weinig grip.