Chassis

Chassis

Het belangrijkste deel van de uitrusting. ERC Swalmen rijdt hun interne competitie maar met 1 type auto: een schaal 1/12 vlakkebaan auto, ook wel tapijtracer of 1/12 pan-car genoemd. Deze auto’s hebben minimale vering en een ultralaag zwaartepunt. Dit kenmerkt deze klasse ook, want anders zouden zulke bochtensnelheden niet gehaald kunnen worden.

De meeste gereden auto’s op dit moment zijn modellen van XRay, CRC, Roche, Associated, Schumacher en Serpent. Ook zijn er nog een aantal, in Nederland minder gangbare, modellen verkijgbaar zoals de Yokomo R12 , de TOP Rebel12 en de Kyosho Plazma. Al deze modellen lijken technisch zeer op elkaar, dus het is heel moeilijk om te zeggen welke nu de snelste is…

Toch kunnen we de chassis onderverdelen in 2 groepen. Het verschil zit 'm in de manier hoe het achterdeel van het chassis -waar de motor en de achteras zich bevinden- scharniert ten opzichte van de voorzijde. We onderscheiden hier de Link chassis en de T-bar chassis. Nadat eind 2009 - begin 2010 de LiPo accu zijn intrede deed, zijn eigenlijk alleen nog maar Link chassis in gebruik. Niet omdat ze snellerr zijn, maar omdat 1-cell LiPo accu's niet fatsoelijk in een T-bar auto passen.

Maar of het een nu voordeel heeft ten opzichte van het ander qua snelheid? Neen!

Wat rijden de leden van ERC Swalmen zelf (april 2019)?

  • 69% XRay X12
  • 15% Serpent
  •  8% CRC
  •  8% Roche

De rijder en de afstelling maken de verschillen. Het type chassis is ondergeschikt hieraan.

 


Populairste Chassis

Associated RC12R6CRC CK25Roche P12 2019Schumacher Eclipse 2Serpent S120 LTXXRay X12 2019

 


Andere link (inline and traverse) chassis

BMI DB12RCorally 12SLXDestiny VD12Kyosho Plazma RaOnPoint OP12CRC Devil MephyxReflex Racing RSD RR12v2SpeedMerchant rev.7TeamSaxo GT-300WTOP Rebel12VBC Racing Lightning12V-Dezign Carpet Ripper VYokomo YRX12



T-bar chassis (niet bruikbaar met LiPo accu's)

Associated RC12L4CEFX C12Corally SP12MCorally SP12XHotBodies Cyclone 12XSerpent S120X-Ray XII